Βραβείο ΠΟΛΥΜΝΙΣ ΚΑΛΛΙΕΠΟΥΣΑ 2020
τιμής ένεκεν στον ΓΕΩΡΓΙΟ ΤΣΑΡΑ.
Ένας άνθρωπος... ήρεμη δύναμη με κρυφή λαχτάρα την ανάσυρση της φιλοσοφικής ζωής της αρχαίας Ελλάδας... Ένας αφανής ήρωας που επηρέασε την καλλιτεχνική ζωή της πόλης Θεσσαλονίκης, κοσμώντας με τις γεωμετρικές του "πλάνες" και οπτικές "οφθαλμαπάτες" τρισδιάστατα αριστουργήματα, διαφορετικά από κάθε όψη, αινιγματικά, νοηματικά πολυφορούμενα. Γλυπτά από μέταλλα και μάρμαρα,
επιμελημένα με ιδιαίτερη αισθητική και αινιγματική γεωμετρική προοπτική στο τρισδιάστατο του χώρου.
Ο Γεώργιος Τσάρας, ξεκινώντας την επαγγελματική του καριέρα σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες καταφέρνει να δραπετεύσει από τον "λήθαργο"...
Αξιώνεται ως ένας σπουδαίος δάσκαλος, από τους πρώτους που υπηρέτησαν τη δημόσια (Δευτεροβάθμια) Εκπαίδευση και κατόπιν καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Ο γλύπτης αυτός επηρεάζει τη Νέα Καλλιτεχνική Γενιά και εδραιώνεται ως αρωγός της τέχνης με την εθελοντική του προσφορά σε θέσεις κλειδιά για τον πολιτισμό. Ένας καλλιτέχνης που έδωσε μία ιδιαίτερη ταυτότητα στην πόλη μας με τα καλλιτεχνικά αριστουργήματά του, αριστουργήματα που περιπολούν υπαίθριους χώρους αναβαθμίζοντάς τους σε πολιτιστικά μνημεία...
Το βραβείο «Πολύμνις Καλλιέπουσα»(για τις Εικαστικές Τέχνες) προερχόμενο της Μούσας Πολύμνιας (της γεωμετρίας & της ιστορικής μνήμης) και της Καλλιόπης (της άρχουσας των Μουσών και όλων των τεχνών). Η αρχαιότερη και σημαντικότερη ως απόσταγμα ιστορικής μνήμης, η εικαστική καλλιτεχνία, που αποτελεί και αποδεικνύει την ιστορική αφετηρία των καλών τεχνών (εξού και οι ιστορικοί τέχνης γνωρίζουν κατά βάση και αρχή, ιστορία τέχνης (εικαστικών)και κατόπιν εξειδικεύονται στις λοιπές). Η πρώτη απονομή αφορά στον σημαίνοντα για την καλλιτεχνική ζωή της πόλης Θεσσαλονίκης εικαστικό καλλιτέχνη, ΓΙΩΡΓΟ ΤΣΑΡΑ, που συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της γλυπτικής τέχνης και στην προώθηση των εικαστικών τεχνών στον τόπο καταγωγής του, τη Θεσσαλονίκη.
Το γλυπτό επιμελήθηκε η Λαμπρινή Μποβιάτσου, εικαστικός καλλιτέχνης. Το γλυπτό είναι σημαντικό μικρότερο από τα άλλα, σημειοδοτώντας τη νεότητητα και διαφορετικότητα αυτής της Μούσας. Επίσης, το μάτι δίνει μία ανοδική προοπτική, επιτρέποντάς την έτσι να σταθεί ισότιμα δίπλα στις άλλες αν και η μικρότερη και η πιο παραμελημένη...
Ποιες Μούσες μετουσίωσαν τη νεώτερη Μούσα, αυτή των Εικαστικών Τεχνών που ο δημιουργός την υποσκέλισε; παραμέλησε; λησμόνησε;
ΠΟΛΥΜΝΙΑ + ΚΑΛΛΙΟΠΗ > ΠΟΛΥΜΝΙΣ ΚΑΛΛΙΕΠΟΥΣΑ
Οι Μούσες Πολύμνια (κόρη του Δία και της Μνημοσύνης, προστάτιδα των ύμνων) και Καλλιόπη (η μεγαλύτερη και ευγενέστερη από τις 9 Μούσες. Προστάτης της επικής ποίησης και της Ρητορικής, καθώς και όλων των καλών τεχνών) έρχονται να υμνήσουν την ΙΣΤΟΡΙΚΗ εικαστική τέχνη που ο δημιουργός τους την αγνόησε...
-------------------------------------------------------------------
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
1. ΠΟΛΥΜΝΙΑ
Ως Μούσα, ήταν κόρη του Δία και της Μνημοσύνης. Δύο ρόλοι αποδίδονται στην Πολύμνια, που οφείλονται σε δύο διαφορετικές ετυμολογίες του ονόματός της. Η αρχαιότερη παράδοση τη θέλει προστάτρια των ύμνων (πολύ + ύμνος) που ψάλλονταν προς τιμή των θεών και των ηρώων. Κατά τη νεότερη όμως παράδοση, η οποία ετυμολογεί το όνομά της από το πολύ + μνεία, βοηθά στην εύκολη μάθηση και την απομνημόνευση. Έτσι, η Πολύμνια συγχέεται σχεδόν με τη Μνημοσύνη και τα αγάλματά της που σώθηκαν μέχρι σήμερα επιβεβαιώνουν την ερμηνεία αυτή
(Πηγή: Βικιπαιδεία)
2. ΚΑΛΛΙΟΠΗ
Κατά τον Ησίοδο η Καλλιόπη ήταν η μεγαλύτερη και ευγενέστερη από τις 9 Μούσες. Προστάτης της επικής ποίησης και της Ρητορικής, καθώς και όλων των καλών τεχνών (Καλλιέπουσα).
Την Μούσα Καλλιόπη ιδιαίτερα την επικαλούνταν οι ραψωδοί προκειμένου να τους βοηθήσει στην έμπνευση. Με την επίκλησή της ξεκινούν και τα Ομηρικά έπη.
Ήταν η μεγαλύτερη, η πιο σεβαστή, η πιο σοβαρή, η πιο σοφή και η πιο αποφασιστική από τις Μούσες.
(Πηγή: Βικιπαιδεία)